Kemasukan
Buruh Cina
Peningkatan
hasil komoditi di Tanah Melayu adalah didorong oleh beberapa faktor.Faktor
pertama yang menyumbang kepada peningkatan hasil ekonomi di Tanah Melayu adalah
disebabkan oleh kemasukan buruh Cina ke Tanah Melayu.
Oleh
sebab, perkembangan pesat dalam perusahaan bijih timah dan mendapat permintaan
yang tinggi, pembesar- pembesar Melayu telah mengupah buruh cina untuk
mengusahakan lombong bijih timah mereka.Kemasukan buruh cina ke Negeri- Negeri
Melayu boleh dibahagikan kepada tiga tahap. Tahap yang pertama berlaku pada
tahun 1820- an, pada masa itu mereka melibatkan diri dengan perlombongan bijih
timah dengan memberi wang pendahuluan kepada raja- raja Melayu.
Dalam
fasa yang kedua, iaitu 1840-an buruh Cina terlibat secara langsung dalam
perlombongan dengan pembukaan lebih banyak kawasan. Keadaan ini secara tidak
langsung telah mengalakkan kemasukan orang Cina secara beramai- ramai. Manakala
tahap ketiga pula berlaku pada tahun 1870 –an iaitu apabila industri
perlombongan bijih timah dikuasai sepenuhnya oleh orang Cina.
Kemasukan
Saudagar- Saudagar Eropah
Faktor
lain ialah kemasukan saudagar- saudagar Eropah ke Tanah Melayu adalah berikutan
daripada perkembangan perlombongan bijih timah yang diusahakan oleh orang cina.
Dalam tempoh dua tahun pada akhir kurun ke-19, saudagar- saudagar Eropah di
Negeri- Negeri Selat juga tertarik kepada perusahaan bijih timah kerana
kejayaan yang diperoleh oleh pelombong cina.
Pada
peringkat awal percubaan saudagar Eropah dalam perusahaan bijih timah,
saudagar- saudagar ini telah mengalami kegagalan kerana cara perlombongan yang
digunakan oleh mereka terlalu mahal dan tidak setimpal dengan pulangan yang
akan diterima.Cara ini akan merugikan mereka. Hal ini menyebabkan saudagar-
saudagar Eropah ini telah menjual lombong- lombong bijih timah kepunyaan mereka
kepada pelombong cina akibat kerugian yang dialami oleh mereka.
Namun
menjelang kurun ke-20, penguasaan saudagar Eropah terhadap bijih timah kembali
meningkat setelah mereka berusaha mendapatkan bijih timah dari perut bumi
dengan kaedah cari gali. Mereka mula menanam modal yang besar dan
memperkenalkan alat baru iaitu kapal korek yang begitu mahal harganya.
Permintaan
Dunia
Di samping itu, peningkatan hasil komoditi ini
juga adalah berkait rapat dengan faktor permintaan dunia. Kemerosotan harga
kopi yang berlaku dalam tahun- tahun 1896 hingga 1900 menyebabkan ramai orang
beralih kepada penanaman getah. Permintaan dunia terhadap penanaman getah kian
meningkat ekoran kemunculan perusahaan kereta di Amerika Syarikat yang mengglakkan
pembuatan tayar dari getah. Hal ini kerana pelbagai jenis barangan seperti
kasut, tayar, kenderaan berat, tayar basikal, botol air panas dan alat penebat
elektrik dicipta dengan menggunakan getah.Jadi getah adalah sangat penting
dalam kehidupan manusia dan juga dalam pasaran dunia.
Mulai awal kurun ke- 20, getah telah
menjadi sejenis lagi barangan eksport yang penting selepas hasil utama iaitu
bijih timah.Malangnya,pengeluaran getah secara besar-besaran telah menyebabkan
wujudnya getah tiruan.Pihak yang mengeluarkan getah tiruan ialah Amerika
Syarikat kerana mereka ingin mengaut keuntungan sendiri.Tetapi,kualiti getah
tiruan adalah jauh berbeza dengan getahasal di Tanah Melayu yang berkualiti
tinggi.
PENGUKUHAN
SISTEM MATA WANG
Selain itu, pengenalan sistem
ekonomi kapitalis di Tanah Melayu turut memberi kesan kepada sistem mata wang.
Sebelum kedatangan British, masyarakat Tanah Melayu menggunakan pelbagai jenis
mata wang , seperti penggunaan mata wang dinar di negeri Kelantan, wang kupang
emas di Terengganu dan jongkong tampang di Pahang.
Namun setelah kedatangan kuasa
British di Tanah Melayu, British telah memperkenalkan pengguanaan mata wang
asing di Tanah Melayu.Mata wang Perak Sepanyol yang telah diperkenalkan pada
tahun 1850 mampu bertahan sehingga 300 tahun . Mata wang ini telah
digunakan di Negeri- Negeri Melayu dan Negeri- Negeri Selat.
Pada tahun 1906, British telah memperkenalkan
dollar wang kertas Negeri- negeri Selat. Seterusnya, British telah menubuhkan
sebuah pertubuhan yang bertanggungjawab untuk mengeluarkan wang kertas bagi
Negeri- Negeri Selat, iaitu Lembaga Pesuruhjaya Wang pada tahun 1897.
Akibat dari keinginan untuk
memudahkan lagi pengurusan kewangan, British telah menubuhkan sebuah institusi
kewangan atau lebih dikenali sebagai bank. Sebelum kedatangan British, bank
tidak wujud di Tanah Melayu.Penubuhan bank telah membawa kepada pengenalan
sistem kewangan moden yang berorientasikan keuntungan dengan pulangan faedah
yang tinggi. Dengan adanya institusi kewangan ini, dana dari luar negara dapat
disalurkan terus ke Tanah Melayu dengan mudah dan cepat. Misalnya, bank pertama
yang ditubuhkan di Tanah Melayu adalah Mercantile Bank yang ditubuhkan pada
tahun 1859.
SISTEM PENGANGKUTAN DAN PERHUBUNGAN
Dengan berkembangnya pentadbiran
British di Tanah Melayu, perusahaan perlombongan bijih timah telah dijalankan
secara besar- besaran di kawasan pedalaman. Pada peringkat awal, perlombongan
bijih timah terhad di sekitar kawasan yang berhampiran dengan sungai- sungai
yang besar dan cabang- cabangnya sahaja. Sungai merupakan jalan perhubungan
yang utama yang membolehkan pelombong- pelombong membawa alat- alat
perlombongan beserta bekalan makanan ke kawasan pedalaman. Selain menggunakan
sungai, pelombong- pelombong juga menggunakan jalan kereta lembu dan jalan
denai yang menghubungkan kawasan perlombongan mereka dengan tebing sungai.
Saudagar- saudagar Negeri- Negeri Selat
telah memperkenalkan penggunaan kapal wap. Kapal wap dari Singapura sering datang
ke pelabuhan kecil di pantai barat Tanah Melayu untuk mengambil hasil
pertanian, hasil hutan, bijih timah dan juga penumpang. Peningkatan kegiatan
perlombongan bijih timah di kawasan pedalaman menyebabkan banyak anak sungai
yang cetek akibat timbunan geladak dan sisa bijih. Keadaan ini telah
mendatangkan kesukaran kepada British untuk mengangkut hasil bijih timah, hasil
hutan dari kawasan pedalaman.
Cara pengangkutan tradisional seperti
penggunaan sampan, perahu dan kereta lembu pula mempunyai banyak kelemahan.
Antara kelemahan penggunaan pengangkutan jenis tersebut adalah seperti, tidak
banyak muatan bijih timah yang boleh dibawa pada satu masa, perjalanan memakan
masa yang agak panjang dan lambat.
Oleh itu, satu sistem pengangkutan
yang lebih pantas dan cekap diperlukan untuk kepentingan ekonomi British.
Selain itu, sistem pengangkutan yang lebih baik digunakan untuk memudahkan lagi
urusan pentadbiran.
Pembinaan Kereta api
Landasan kereta api merupakan cara
pengangkutan moden yang pertama di semenanjung Tanah Melayu dan telah memainkan
peranan penting dalam perkembangan ekonomi Tanah Melayu khususnya terhadap
getah dan bijih timah.Jalan- jalan kereta api telah dibina untuk mempercepatkan
pengangkutan bijih timah dari perlombongan ke pulabuhan untuk dieksport.
Pada peringkat awal pembinaannya, landasan
kereta api yang pendek telah dibina untuk menghubungkan kawasan perlombongan
bijih timah di kawasan pedalaman dengan pelabuhan. Landasan kereta api yang
pertama telah dibina pada tahun 1885 ialah untuk mengadakan satu sistem pengangkutan
dan perhubungan yang lebih cekap, kereta api ini boleh menghubungkan Taiping
dengan Port-Weld telah menjadi perlombongan kawasan Larut.
Kereta api telah menjadi sebuah
kemudahan yang digunakan untuk membawa buruh, makanan serta jentera-jentera
perlombongan yang berat dari pelabuhan ke kawasan perlombongan. Penerokaan
kawasan-kawasan baru bijih timah dan getah dapat ditemui dengan terbinanya
landasan kereta api persekutuan. Selepas pembinaan landasan kereta api itu,
terdapat banyak ladang- ladang getah telah dibuka sepanjang jalan kereta api.
Hospital Taiping
Jalan Raya
Sekolah Vernakular Cina
Jalan Kereta Api
Hospital Taiping
No comments:
Post a Comment