(TUN TAN CHENG LOCK)
TUN TAN CHENG LOCK
Tun Dato Sri Tan Cheng Lock yang lahir pada 5 April 1883 ialah seorang pemimpin politik Cina di Tanah Melayu yang merupakan presiden pertama Persatuan Cina Tanah
Melayu (MCA) pada tahun 1949.
Tan
Cheng Lock telah dilahirkan pada 5 April 1883 dan juga merupakan anak ketiga
Tan Keong Ann, yang telah melahirkan 7 orang anak lelaki dan perempuan. Beliau
juga merupakan salah seorang generasi kelima Peranakan Cina Malaysia.
Semasa
kecil, beliau tinggal di 111, Jalan Heeren yang terletak di Melaka. Tan Hay
Kwan, moyang beliau, merupakan seorang pedagang telah berimigrasi ke Melaka
dari Wilayah Chiang Chiew di Wilayah Fujian, China, pada tahun 1771. Tan Cheng
Lock merupakan anak ketiga daripada tujuh adik-beradik. Mereka mempunyai tiga
orang anak yang dilahirkan antara tahun 1880 hingga 1883 iaitu Siang Cheng,
Cheng Siew dan Cheng Lock. Kemudiannya mereka dikurniakan empat orang anak lagi
iaitu Guat Choo, Guat Kee Guat Poh dan Cheng Juay.
Tan
Cheng Lock membesar dalam suasana pembelajaran yang tegas. Kemiskinan hidup
menyebabkan beliau belajar bersungguh-sungguh dan telah berjaya dalam hidupnya.
Beliau telah menamatkan pengajian Standard VII di Malacca High School pada 1899
dan penerima kedua Biasiswa Tan Teck Guan di sekolahnya. Pelajaran yang
cemerlang melayakkan beliau mendapatkan biasiswa, seterusnya melanjutkan
pelajaran ke Raffles Institution, Singapura dari tahun 1902 hingga 1908 dalam
bidang undang-undang. Pada tahun 1908, usia beliau genap 25 tahun semasa
belajar di Raffles Institution. Pihak pentadbiran Raffles Institution telah
memberi peluang kepada penuntutnya berinteraksi dengan pelajar-pelajar
lain dari Kolej Eropah dan ini menjadikan beliau lebih matang dan taat
kepada British..
Pada
tahun 1913, Tan Cheng Lock berkahwin dengan Yeo Yeok Neo iaitu anak
kepada Yeo Tin Hye. Ibunya adalah pemimpin bagi masyarakat Hokkien di
Melaka. Mereka dikurniakan lima orang anak iaitu Lily Tan Kim Tin Hye, Wee Geok
Kin, Tan Siew Sin, Alice Tan Kim Yoke dan Agnes Tan Kim Lwi.
Pada 1
Januari 1923, ketika Tan Cheng Lock berumur 40 tahun beliau telah dilantik
menjadi Ahli Majlis Perundangan Tidak Rasmi Selat dan S.S. Executive Council
dari tahun 1933 hingga 1935. Semasa tempoh memegang jawatan tersebut, beliau
memperjuangkan nasib kaum Cina khususnya dari aspek undang-undang perkahwinan,
candu, pendidikan dan isu-isu imigresen.Dalam tahun 1949, beliau telah dilantik
menjadi presiden pertama bagi Malayan Chinese Associations (MCA).
Pada 27 Februari 1949, bersama-sama dengan
pemimpin-pemimpin Cina yang lain seperti Tun
Leong Yew Koh dan Kolonel H.S. Lee, Tan mengasaskan Persatuan Cina Tanah Melayu (MCA) dan menjadi
presidennya yang pertama. Matlamat utama untuk membentuk MCA adalah untuk
menyatukan orang-orang Cina di Tanah Melayu,melindungi hak-hak dan kepentingan
orang-orang Cina dan bekerjasama dengan kerajaan untuk menentang komunisme serta bekerjasama
dengan bangsa-bangsa lain untuk memperoleh kemerdekaan untuk Tanah Melayu
.
Sebagai Presiden MCA,beliau mengetuai kempen-kempen di
seluruh Tanah Melayu. Kempen-kempen itu menarik hampir 200,000 ahli dan
cawangan-cawangan MCA ditubuhkan. Bilangan ahli dan cawangan MCA semakin
bertambah. Tan Cheng Lock, selaku ketua MCA, menyokong gagasan Dato' Onn Jaafar untuk membentuk Parti
Kemerdekaan Malaya (IMP). IMP dibentuk pada 26 September 1951 di Kuala Lumpur dengan kerjasama
berbagai-bagai bangsa.
Tan membawa MCA ke Konvensyen Kebangsaan yang ditajai
oleh UMNO pada 23 Ogos 1953, dan sebuah perjanjian
kerjasama dimeterai antara UMNO dan MCA dengan persefahaman untuk mencapai
kemerdekaan melalui cara yang aman. Pembentukan Parti Perikatan antara MCA, UMNO, dan MIC mencepatkan proses
kemerdekaan ketika Parti Perikatan memenangi 51 daripada 52 kerusi dalam pilihan
raya persekutuan pada tahun 1955. Cita-cita Tan untuk
memperoleh taraf kewarganegaraan untuk orang-orang Cina di Tanah Melayu dicapai
ketika UMNO menerima cadangan itu dan memasukkannya dalam memorandum Parti
Perikatan kepada Suruhanjaya Reid yang ditugasi untuk
menulis Perlembagaan
Persekutuan.
Tan
Cheng Lock adalah generasi kaum Cina awal 1920-an dan 1930-an yang menyumbang
kepada asas Malaysia sekarang. Selama hampir 40 tahun beliau bergiat cergas dan
aktif dalam ehwal awam.
Jadi,sumbangan
Tun Tan Cheng Lock terhadap negara
kita adalah sangat banyak dan tidak boleh kira dengan
sepuluh jari kita .Beliau sanggup
berkorban dan menyumbang tenaga
untuk memperjuangkan nasib orang
Cina .Beliau menyumbang tenaga
dalam bidang ekonomi,sosial orang Cina.
Dari segi
sosial,Tun Tan Cheng Lock menyediakan kemudahan biasiswa
kepada pelajar Cina yang pintar tetapi kekurangan sumber kewangan untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih
tinggi.Hal ini disebabkan kebanyakan pelajar berasal dari keluarga yang miskin
dan sebab inilah keluarga mereka tidak
mampu menyara pelajaran mereka hingga ke peringkat yang tertinggi
Lazimnya,pelajar
yang pintar akan dihantar ke London .Namun,pembiayaannya agak tinggi.Hanya
golongan aristrokat dan berada saja yang mampu menghantar anak ke luar
Negara.Akibat inilah banyak pelajar pintar yang terpaksa berhenti separuh jalan
kerana sumber kewangan yang terhad.
Bagi,menangani
isu ini,Tun Tan Cheng Lock menyarankan supaya British memberikan kemudahan
biasiswa kepada pelajar yang miskin tetapi cemerlang untuk melanjutkan
pelajaran mereka ke tahap lebih tinggi.Hanya dengan ini sahaja,mutu pendidikan
,perkhidmatan dan masalah sosio-ekonomi penduduk Tanah Melayu dapat
dipertingkatkan.
Antara
biasiswa yang paling berprestij ketika itu ialah Biasiswa Ratu atau Queen
Scholarship.Namun begitu,tidak ramai pelajar di kalangan penduduk tempatan
mendapat biasiswa tersebut walaupun berpretasi cemerlang kerana diskriminasi British terhadap penduduk
tempatan
Hal
ini terbuktilah Tun Tan Cheng Lock ialah seseorang yang mementingkan pendidikan
dalam generasi muda.Beliau sedari pendidikan adalah sangat penting sehingga
dapat meningkatkan kemajuan Negara
Selain
daripada pendidikan,beliau juga menyediakan kemudahan untuk semua kaum.Semasa
pemerintahan British,kekurangan kemudahan yang disediakan loeh British kerana
sikap British yang mementingkan diri sendiri.Oleh itu,Tun Tan Cheng Lock telah
mendesak pihak British menyediakan kemudahan seperti bantuan dalam pendidikan,perniagaan
dan sebagainya
Tun
Tan Cheng Lock sentiasa membantu masyarakat Cina maju dalam perniagaan .Dari
segi pendidikan pula,beliau menggalakkan tenaga pengajar dari China untuk
mengajar anak-anak mereka.Cara ini dapat meningkatkan tahap pendidikan mereka
pada masa hadapan.
Anak-anak
yang cemerlang akan diberi peluang untuk menjejaki alam pengajian tinggi di
luar Negara.Beliau sentiasa memastikan anak-anak bangsanya mendapat
biasiswa,penaja atau diberi bantuan melalui persatuan.
Tetapi,beliau
berasa pendidikan bukan khas untuk manusia yang sempurna sahaja ,warga cacat
juga memerlukan pendidikan untuk menjamin masa depan mereka.Pada masa
itu,kebanyakan penduduk yang mengalami
kecatatan seperti buta wajar.Tun Tan Cheng Lock tidak mahu golongan tersebut
tersisih dari segi pendidikan kerana golongan cacat penglihatan mempunyai
kebijaksaan seperti manusia normal .Sekiranya mereka diber pendidikan mereka
pasti dapat menyumbang tenaga kepada Negara.
Oleh
itu,beliau menyarankan kepada pihak British supaya mengadakan kelas didikan
untuk golongan cacat penglihatan dan kelas-kelas tersebut perlu mempunyai
silibus yang sama seperti sekolah harian.Cara belajar ialah melalui penggunaan
Braille supaya golongan tersebut senang mendapat maklumat dalam buku walaupun
tidak dapat lihat.Selain itu,sekolah tersebut juga harus memasukkan pelbagai
kemahiran seperti membuat bakul,beg tangan dan menganyam.Kemahiran ini mungkin
boleh digunakan untuk sara diri kerana boleh mendatangkan keuntungan.
Masih
dalam isu pendidikan,pada masa penjajahan British,kebanyakan sekolah di Tanah
Melayu tidak mempunyai standard tertentu dan mendapat pendidikan yang kurang
berkualiti.Kebanyakan pelajaran diajar asas untuk mengenal huruf dan para pelajar hanya mendapat jawatan yang
rendahBagi sekolah-sekolah Kristian,mereka hanya menjurus kepada pendidikan
pentadbiran,ekonomi dan politi.Hanya anak pegawai British mampu melanjutkan
pelajaran ke UK.
Bagi
sekolah cina lebih menjurus kepada pendidikan Chinadan berkaitan dengan fahaman
politik.Pengaruh kominis amat kuat di Bhina bermakna fahaman pendidikan juga
kea rah komunis.Tiada wujudnya penerapan nilai yang bail dalam pendidikan
itu.Begitu juga dengan sekolah India,mereka diajar mengenai negara India.Hal
ini telah menyebabkan tiada integrasi antara kaum di Tanah Melayu.
Tun
Tan Cheng Lock telah menyedari hakikat ini dan beliau barasa satu sistem
pendidikan standard perlu wujud.Caranya ialah menyediakan bantuan kewangan
kepada sekolah yang daif tetapi cemerlang,menyamatarakan sistem
pendidikan,menyemaikan semangat cintakan negara.Hanya dengan cara ini,salah
faham atau prasangka antara kaum dapat diminimumkan.
Idea
beliau mendapat pertimbangan pihak British.Pihak British percaya hanya
mewujudkan sistem pendidikan yang standard sahaja dapat mengekang pengaruh komunis
dalam sekolah Cina dan sebagainya.
Tun
Tan Cheng Lock juga memperjuangkan pendidikan cina.Perjuangan dalam pendidikan
cina mendapat bantuan masyrakat cina dari luar Negara.
Perjuangan
beliau didorong oleh kesedaran beliau bahawa kebanyakkan kanak-kanak Cina di
sekolah Inggeris kurang fasih berbahasa Mandarin,sedangkan seseorang itu tidak
sepatutnya dihalang daripada mendapat pendidikan dalam bahasa ibunda
mereka.Oleh itu,beliau mancadangkan bahaa Mandarin diajar di kurikulum sekolah.
Pada
tahun 1932,iaitu semasa kemelesetan ekonomi ,permintaan bantuan dari
sekolah-sekolah Cina meningkat tetapi Sir Cecil Clementi berpendapat bantuan
tidak akan diberi kepada sekolah Cina dan Tamil.Hal ini telah mendapat
tentangan daripada Tun Tan Cheng Lock melalui satu memorandum kepada Sir Samuel
Wilson,beliau menyatakan kerajaan sepatutnya memberi subsidi kepada sekolah
vernakular Cina kerana sekolah itu memberi pendidikan kepada kanak-kanak Cina .
Tan
Cheng Lock berpendapat kerajaan belum cuba sedaya upaya dalam pendidikan
Cina.Jika diberi subsidi,pendidikan Cina akan menjadi lebih
baik.Tetapi,pendapat beliau tidak diendahkan.Sir Cecil Clementi tidak memberi
sebarang ulasan tentang pembentangan Tan Cheng Lock ke atas pendidikan
vernacular Cina.
Di
samping itu,Tun Tan Cheng Lock menyeru diperkenalkan pendidikan Inggeris yang
universal dan wajib kepada semua kanak-kanak secara percuma supaya dapat
membina insan yang berpengetahuan luas.Pendidikan Inggeris akan mewujudkan
masyarakat yang setia kepada British.Beliau juga melihat pendidikan Inggeris
sebagai jalan untuk membina bangsa dalam negara majmuk dan mencapai
perkembangan politik kepada tanah jajahan.
Tun
Tan Cheng Lock menganggap pendidikan Inggeris sebagai satu cara untuk lari
daripada belenggu kemiskinan dan mendapat pekerjaan yang bergaji lumayan.Orang
Melayu juga mahukan pendidikan Inggeris
untuk bersaing dengan bangsa lain.Oleh itu,pendidikan Inggeris perlu diberi
secara percuma.
Selain
beliau memberi sumbangan kepada bidang pendidikan,Tun Tan Cheng Lock juga berusaha
memajukan masyarakat di Tanah Melayu sentiasa terjamin.Justeru itu,beliau
menggalakkan masyarakat Cina bekerjasama dengan orang Melayu untuk mentadbir
negara ini.
Tun
Tan Cheng Lock berpendapat hubungan mesra antara kaum amat penting untuk
mencapai kemerdekaan.Oleh itu,beliau mendesak supaya campur tangan orang Cina
dan Melayu dalam pentadbiran British.Dengan itu,Tun Tan Cheng Lock menggalakkan
anaknya supaya bergaul dengan anak-anak bangsa lain supaya mewujudkan
intergrasi kaum.
Dari
segi ekonomi,Tun Tan Cheng Lock juga menyumbang tenaga dalam bidang penanaman
getah.Suatu ketika dahulu,harga getah semakin merosot keTunrana pengeluaran
yang tidak terkawal.Bagi mengawal harga getah di pasaran dunia,Skim Stevenson
diperkenalkan.Apabila para saudagar dari Pertubuhan Dewan Perniagaan Cina cuba
menghapuskan sekatan tersebut pada tahun 1925. Tun Tan Cheng Lock menentang
cadangan itu kerana beliau khuartir penarikan balik sekatan itu akan menurunkan
harga getah dengan lebih teruk.
Sokongan
beliau terhadap sekatan tersebut adalah wajar berdasarkan perkembangan industry
getah pada masa itu.Sebelum ini,harga getah ialah RM 1.98 bagi 373 gram dan
mula jatuh pada tahun 1913.
Pendirian Tun Tan Cheng Lock berhubung dengan
penanaman padi ialah beliau menggesa kerajaan supaya membuka peluang menanam
padi kepada orang Cina dan orang India supaya satu kuasa buruh yang benar-benar
berkuasa dapat dibentuk.Seterusnta pada tahun 1927,beliau meminta pengembangan
kegiatan menanam padi supaya bekalan beras negara mencukupi.Permintaan beliau
menarik perhatian kerajaan kerana persoalan kecukupan bekalan beras selalu
ditimbulkan.
Selain
daripada memberi sumbangan kepada bidang ekonomi di Tanah Melayu,beliau juga
pandai merancang perbelanjaan kerajaan.Dalam hal kewangan,beliau lebih suka
mengamalkan sikap berjimat-cermat sementara beliau juga bekerja dalam perkara
yang melibatkan awam dan menekankan soal ekonomi dalam kerajaan.
Prinsip
Tun Tan Cheng Lock terbukti apabila beliau dengn beraninya mengkritik
perbelanjaan yang berlebihan dengan pembayaran gaji kepada para pegawai awam
Eropah yang kurang berkaliber.Satu pembaziran telah berlaku kerana pegawai
Eropah lebih mementingkan kemewahan
daripada berkhidmat kepada rakyat Tanah Melayu.
Sejak
awal tahun 1928,iaitu sebelum zaman kemelesetan ,Tun Tan Cheng Lock
mengingatkan kerajaan supaya tidak menaikkan kadar perbelanjaan daripada
8.7juta pada tahun 1920 kepada 16.1juta pada tahun 1929 iaitu peningkatan
sebanyak 50 peratus.Beliau menggesa kerajaan mengurangkan kakitangan Eropah untuk
mengurangkan perbelanjaan dan menggantikan pegawai Eropah yang bersara dalam
perkhidmatan awam Tanah Melayu dengan orang-orang Asia.
Pihak
British tidak mempendulikan cadangan Tun Tan Cheng Lock.Sebaliknya menaikkan
gaji,pencen dan elaun sementara kerana pihak kerajaan lebih mementingkan
kehidupan yang mewah.
Kemelesetan
yang dialami mula memperlihatkan kebenaran pendapat Tun Tan Cheng Lock.Pada
tahun 1931,setiausaha tanah jajahan mencadangkan pengurangan elaun
sementara.Setengah tahun kemudian,Sir Cecil Clementi secara tiba-tia
menghapuskan elaun sementara untuk menjimatkan 1.0 juta.
dia ialah satu tokoh yang berani saya akan belajar dari dia terima kasih
ReplyDeleteterharu saya
ReplyDeleteterharu saya
ReplyDeleteterharu saya
ReplyDeleteBoleh saya tahu apa kualit peribadi tan chenC lock?��
ReplyDeletewei bambraaaa
ReplyDeleteIs a good man
ReplyDelete